Jedną z przewodnich branż w regionie lubelskim jest branża spożywcza. Do mocnych stron Lubelszczyzny, które zasadniczo wpływają na rozwój tej branży, zaliczyć należy okazałą powierzchnię przeznaczoną na użytki rolne, która stanowi aż 68% powierzchni całego województwa. Dodatkowym atutem regionu jest szeroka sieć placówek naukowo badawczych oraz wykwalifikowana kadra techników ds. żywności i żywienia. Ponadto województwo lubelskie posiada aż 2000 certyfikowanych producentów ekologicznej żywności, a prawdziwą chlubą regionu jest Lokalny Rynek Hurtowy, czyli lokalna giełda będąca najdalej wysuniętą giełdą na wschód w całej Unii Europejskiej.
Statystyki ukazują, iż 14% warzyw i owoców, które możemy kupić w naszym kraju, pochodzi właśnie z regionu Lubelszczyzny. Doskonałej jakości gleby oraz najsilniejsze nasłonecznienie ziem lubelskich wpływa na uprawę wielu roślin. W skali ogólnokrajowego rankingu województwo lubelskie plasuje się na pierwszym miejscu pod względem uprawy malin, porzeczek oraz agrestu, a na drugim miejscu w uprawie truskawek, jabłek, śliw oraz wiśni. Ponadto Lubelszczyzna jest liderem w uprawie chmielu, nie bez przyczyny na jej terenie działa najpopularniejszy browar w całym naszym kraju.
Województwo lubelskie na tle innych województw odznacza się niebywałym potencjałem intelektualnym pracowników branży spożywczej. O ich kwalifikacje i zdobycie odpowiedniej specjalistycznej wiedzy dbają działające w regionie lubelskim uniwersytety oraz uczelnie wyższe. Bogata oferta praktyk, nie tylko ułatwia studentom przyswojenie wiedzy, ale również zapewnia im pracę po ukończeniu studiów, a pracy w branży spożywczej nie brakuje.
O rozwój sektora spożywczego dbają również lokalne władze. Organizacja wielu wydarzeń w Polsce i na świecie takich jak targi produkcji, przetwórstwa i dystrybucji produktów spożywczych ma na celu promowanie lokalnych wyrobów oraz zwiększenie ich sprzedaży. Działania te mają również na celu zapoznanie się lokalnych przedsiębiorców ze specyfiką światowego rynku oraz z nowoczesnymi technologiami. Dużym atutem działań promocyjnych jest nawiązanie nowych kontaktów z potencjalnymi inwestorami oraz klientami, które najczęściej kończą się podpisaniem kontraktów biznesowych.